1392-07-16 0:30:1
جوابیه شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور
پیرو جوابیه ی مورخ 7/7/1392 نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اظهارات دکتر فرامرز هندسی مشاور عالی شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق این شرکت جوابیه ای انتشار داد. 

پیرو جوابیه ی مورخ 7/7/1392 نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اظهارات روشن کننده ی دکتر فرامرز هندسی (مشاور عالی این شرکت) و با توجه به ادبیات حاکم بر این جوابیه که نشان دهنده ی روح حاکم بر نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در برگیرنده ی چگونگی تعامل این نهاد فرهنگی (!) با این شرکت در طی دو سال گذشته است، لزومی به بیان واضحات در جواب اغلب مواردی که افترا می باشند، نیافته ایم و تنها برای روشن شدن اذهان عمومی و مسئولین کشور چند نکته ای را خاطر نشان می نماییم:

1-    نرم افزار آزمایشی استان البرز، نرم افزاری مقدماتی است که فقط 18 الی 20 کتابخانه ی نهاد در استان البرز را، آن هم درچند عملیات مقدماتی کتابخانه ای، پوشش می دهد. حال آنکه نرم افزار نیکای شرکت پیام مشرق که در حال حاضر نرم افزار اصلی کتابخانه های نهاد بشمار می رود، 1200 کتابخانه را در تمام فعالیتهای کتابخانه ای و در سراسر کشور تحت پوشش خود دارد. مقایسه این دو نرم افزار، قیاس مع الفارق است.

2-    426 قابلیت نرم افزار پیام مشرق توسط کارشناسان کتابداری و فناوری اطلاعات نهاد تایید و طی صورتجلسه مورخ 6/10/1390 اعلام شده است. حال سؤال اینجاست:

 چند درصد از این قابلیتها در این نرم افزار آزمایشی استان البرز وجود دارد؟ توسط چه کسانی این قابلیتها تایید شده است؟ مشاوران اصلی فنی و کتابداری این نرم افزار چه کسانی هستند؟ تیم تخصصی آن چند نفر می باشند؟ آیا این نرم افزار از ابتدا طراحی شده و یا ادامه ی کار دیگری می باشد؟ چند نفر ساعت کار بر روی آن انجام شده و چند نفر ساعت کار بر روی آن باقی مانده است؟

 از آنجاییکه اجازه ی فعال شدن تمام قسمتهای نرم افزار نیکای این شرکت توسط نهاد کتابخانه های عمومی بر روی سامانه مدیریت کتابخانه نهاد داده نشده و نیز قسمت عمده ی آنچه که فعال شده، برای کتابداران نهاد قابل دسترس نیست، این شرکت اقدام به انتشار این قابلیتها ، در سایت خود و در بخش دانلود، نموده است تا ملاکی برای ارزیابی نرم افزار استان البرز باشد.

3-    فقط دو ماه از عمر آزمایشی نرم افزار استان البرز مي گذرد و این نرم افزار توسط تعداد اندکی از کتابداران البرز استفاده و فقط توسط طراحان آن، تایید شده است. مقایسه چنین نرم افزاری با نرم افزار این شرکت که نسخه های مختلف آن بیش از یک دهه است مورد استفاده میلیونها کاربر قرار گرفته و مورد تایید هزاران کتابدار و صدها هزار کاربر عادی قرار دارد ، مقایسه ی فیل با فنجان است!

4-    همانطورکه نهاد کتابخانه ها در جوابیه مورخ 7/7/1392 آورده است "سامانه جديد بطور آزمايشي راه اندازي شده و تا قبل از كسب اطمينان از توانايي ارائه خدمات به كتابخانه ها بطور كامل عملياتي نخواهد شد"، بنابراین جایگزینی نرم افزار در زمان کنونی مطرح نيست. بنظر می رسد که عنوان کردن چنین مسائلی آن هم در رسانه ها فقط حرکتی روانی علیه این شرکت و در جهت عدم پرداخت حق و حقوق آن است.

5-    نکته قابل توجه دیگر در این جوابیه تناقضی است که در آن به چشم می خورد. در این جوابیه آمده است: "... طي برگزاري نشست‌ها و جلسات متعدد با مسئولين و مديران شركت پيام، تلاش كرد به صورت توافقي و دو جانبه، مشكلات را حل نمايد" و هم چنین آمده است: "...  مستندات و مصاديق مشكلات ايجاد شده توسط نرم‌افزار و عدم پايبندي شركت مهندسي ارتباطات پيام مشرق به قرارداد را به دادگاه و كارشناسان دادگستري و پليس فناوري اطلاعات (فتا) ارائه نمود و تلاش كرد از مسير قانوني، نسبت به پيگيري و رفع مشكلات نرم‌افزار پيام اقدام كند." در آخر نیز آمده است: " نهاد كتابخانه‌هاي عمومي از زماني كه اطمينان يافت عمل به تعهدات في ‌مابين در دستور كار شركت پيام مشرق قرار ندارد، اقدام به تشكيل تيم تخصصي مهندسي و فني نمود و طراحي نرم‌افزاري منطبق با نيازهاي كتابداران و كتابخانه‌هاي خود را در دستور كار قرار داد". حال با توجه به آنکه از ابتدای تیر ماه امسال نرم افزار آزمایشی استان البرز شروع به کار کرده است و اگر حداقل 9 ماه را برای طراحی و پیاده سازی یک نرم افزار در حد نرم افزار آزمایشی استان البرز بدانیم، یعنی از اواسط مهر ماه 1391 نهاد کتابخانه های عمومی تصمیم خود را جهت عدم همکاری با این شرکت گرفته بوده است. این زمان دقیقا زمانی است که جناب آقای مهندس واعظی دبیر کل نهاد به این شرکت قول داده بودند که گروهی کارشناس را جهت ارزیابی این پروژه در شرایط تورمی اتفاق افتاده بکار گیرند و سعی نمایند که در باره ی این شرکت منصفانه عمل شود. این انصاف در حقیقت چیزی نبود جز پرونده سازی قضایی و مذاکرات نمایشی که نتایج آن از قبل مشخص بود!

6-     نکته آخر اینکه بنظر می رسد کارشناسان فناوری اطلاعات نهاد هیچگونه تعصبی نسبت به نرم افزار این شرکت که با صرف هزینه های سنگین در سراسر کشور پیاده سازی شده است، نداشته و در عوض سعی در توسعه نرم افزار آزمايشي خود داشته و دارند، آنها پشتيبانی مناسبی از اين نرم افزار ارائه نداده اند و به اين شرکت هم اجازه ی پشتيباني از محصول توليدي خود را نمي دهند. این امر تا جایی پیشرفت که این شرکت طی نامه ای از اشکالات بوجود آمده در زیر سیستم جستجو  (بدلیل اشتباهات بارز این گروه) به معاونت مالی و اداری نهاد که طرف دیگر قرارداد است شکایت کرد. هم اکنون نیز با اجرای نرم افزار آزمایشی در سطح استان البرز این گروه مسئول از بین رفتن اعتبار داده های یکپارچه شده در کشور می باشند. این داده ها باصرف هزینه کلان بدست آمده و حفظ آن باید از ماموریتهای اصلی مدیریت فناوری اطلاعات نهاد باشد!!

 

در پایان از کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقاضامند است کماکان با همان شوق و ذوق همیشگی، با اعتماد به نرم افزار این شرکت به کار خود ادامه داده و به اظهارات غیر مسولانه برخی افراد توجه ننمایند. این شرکت نیز امیدوار است که این مسئله از دید مسئولین دور نمانده و بزودی قفل آن توسط کلید تدبیر، باز شود.

 

روابط عمومی شرکت مهندسی ارتباطات پيام مشرق

 

لینک اصلی خبر





نظرات کاربران

کاربر گرامی
پیام شما بعد از تایید مدیریت در این صفحه نمایش داده خواهد شد

نام*

پست الکترونیکی*

نظر*

: عبارت زیر را وارد کنید*


CAPTCHA

تبلیغات