1389-11-27 11:29:33
خودآموزان الکترونیکی (Electronic tutorials)

چکيده :

خودآموزان الکترونیکی" “electronic tutorials به دو صورت آموزشی و تجاری در عرصه اینترنت ارائه میگردند :صورت آموزشی آن بیشتر مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است و صورت تجاری آن مربوط به سایت های خودآموز تجاری است . در این مقاله باتعاریف خودآموز, وظایف, انواع و چگونگی کارکرد آنها آشنا می شوید و در پایان مواردی از سایت هایی که در این دو زمینه ( آموزشی , تجاری ) به فعالیت می پردازند معرفی می گردند از این سایت ها جهت خودآموزی در برخی عرصه ها چون : کامپیوتر, زبان های خارجی و ... استفاده می گردد . برخی از این سایت ها عبارتند از : ipl ,تالارسخنرانی جهانی , abuzz learn2,.

 

  نويسنده (گان) : طاهره ریگی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال)؛

طاهره علیشاهیان فخره (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال)

 

کليد واژه ها :خودآموز، خودآموزان الکترونیکی،سایت های آموزشی،سایت های تجاری
 


متن مقاله :

مقدمه:
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود.
اينترنت در عرصه های آموزشی نيز چالش های جديدی را ايجاد کرده است . استفاده از بستر و زيرساخت مناسب اينترنت برای آموزش ، طی ساليان اخير بشدت مورد استقبال قرار گرفته است .
این مقاله سعی دارد تا شما را با تعریف خودآموز الکترونیکی و اطلاعاتی راجع به خودآموزان و برخی از خودآموزان سایت های درسی، آموزشی و سایت های تجاری آموزشی بر روی شبکه آشنا کند.
تعاریف خودآموز:
به طور کلی خودآموز یک روش انتقال دانش است و ممکن است به عنوان بخشی از یادگیری استفاده شود،این روش بیشتر تعاملی و خاص تر از یک کتاب یا سخنرانی است؛ و به دنبال آموزش با مثال مي باشدوعرضه اطلاعات براي تكميل وظيفه خاص می باشد.
محتوی یک خودآموز مختلف و دارای طیف وسیعی از دستوالعمل ها برای انجام یک کار یا وظیفه در بخش حل مسأله تعاملی می باشد که آن هم بیشتر در جامعه دانشگاهی صورت می گیرد.
سیستم tutorial در آسفورد و کمبریج، اساسی برای متدهای تدریس در این دانشگاه است، البته مختص آنها نیست و در جاهای دیگر نظیر کالجی در دانشگاه لندن این سیستم همراه با تدریس فردبه فرد ارائه می شود.
خود آموز ها در اینترنت:
خوداموزهای اینترنتی می توانند شکل یک یادداشت صفحه ای، یک سند نوشتاری، یک فایل شنیداری و یا فایل ویدئویی را داشته باشند که به شخص دستوالعمل های گام به گام برای انجام چگونگی یک کار را می دهند.

خود آموز الکترونیکی چيست ؟
خود آموز الکترونیکی امکان فراگيری مستقل از زمان و مکان را برای دانش پژوهان فراهم می آورد. جايگاه کامپيوتر در آموزش های الکترونیکی بسيار حائز اهميت است . با پيکربندی مناسب کامپيوتر ( سخت افزار، نرم افزار و شبکه ) امکان استفاده از خود آموزان الکترونیکی برای علاقه مندان فراهم می گردد. عملکرد کامپيوتر در آموزش های الکترونیکی نظير عملکرد موبايل در ارتباطات است . با استفاده و پيکربندی مناسب موبايل امکان برقراری ارتباط مستقل از زمان و مکان خاص برای افراد بوجود می آيد.
خود آموزان الکترونیکی می توانند مبتنی بر CD-ROM ، شبکه ، اينترانت و يا اينترنت باشد. آموزش مجازی برای ارائه محتوی از عناصر اطلاعاتی با فرمت های متفاوت نظير: متن ، ويدئو ، صدا، انيميشن ، گرافيک و محيط های مجازی و يا شبيه سازی شده استفاده می نمايد.
خودآموز ها چه کمکی به ما می کنند:
• خودآموزها در واقع وظیفه دارند که به شما در مشکلات موضوع مورد نظرتان یاری رسانند.
• مثلا یک خودآموز باید به یک دانش آموز در انجام تکالیفش و تدریس دوباره مفاهیمی که در کلاس تدریس شده، مهیا کردن تمرین بیشتر و توضیح به دانش آموز که چگونه خود را برای امتحانات آماده کند، به دانش آموز کمک رساند .
• خود آموز ها در واقع یک راهنمای How to (نظیر دستونامه) می باشند که به تشریح گام به گام آنچه نیاز به توضیح دارد، می پردازد.

وظایف خود آموزان الکترونیکی:
سوالات حقیقی(ارجاع آماده) با جواب نسبتا آسان و سریع اغلب توسط کتابداران از طریق تلفن جواب داده می شوند.اکنون مسیر دیگری وجود دارد که قرار دادن سوال- از پرسش مرجع آماده گرفته تا مسایل پژوهشی)-برای یک کارشناس (اغلب یک معلم یا کتابدار) در وب است. در اینجا فرض بر این است که دانش آموز فقط نیاز دارد یک سایت منفرد شبکه را پیدا کند، با چند بار کلیک بر روی موس،همه مطالب مورد نیاز کار یک ترم سریعا در اختیارش قرار می گیرد. شاید فقط برای دو یا سه صفحه کار به درد بخورد.
گرچه در کل، استفاده از یک متن کامل استاندارد فهرست آن لاین برای یافتن دو یا چندین مقاله موجود درباره موضوع مورد نظر، بسیار سریع تر است. تاریخ یا هر ماده ای که بیش از یک یا دو سال قدمت دارند، می توانند با سرعت بالا در یک پرینت/ cd-rom / یا دایره المعارف آن لاین یا از دیگر منابع مرجع استاندارد در خانه یا کتابخانه، استخراج شوند.
انواع خود آموزان الکترونیکی:
دو نوع پایه سیستم های خود آموز الکترونیکی وجود دارد:
اولی توسط موسسات آموزشی و کتابخانه ها حمایت می شود.
دومی تجاری است که شاید با هزینه و یا بدون هزینه باشند. نوع اول قصد دارد کارآمد تر و معتبرتر باشد، گرچه هر دو برای سوالات نسبتا ساده به قدر کافی خوب هستند.
خود آموزان الکترونیکی می توانند مفید باشند. اینها به هیچ طریق فنی-آموزشی جایگزینی برای یک بحث یک به یک یا با یک کتابدارمرجع آموزش دیده نیستند. این امر مدرکی برای افرادی است که دو شیوه را مقایسه می کنند. اماکتابداران مرجع باید درباره ی این خودآموزان الکترونیکی بدانند تا آنچه را که شاید شخص غیرحرفه ای درباره اش صحبت می کند، به ویژه در ارتباط با فرزندانش،را درک کنند.
کتابخانه های دانشگاهی و عمومی فراوانی از طریق صفحات خانگی خود یک سرویس " تدریس" اصلاح شده را پیشنهاد می کنند.
یک مثال عالی: آموزش های اینترنتی کتابخانه های دانشگاه آلبانی (www.albany.edu/library ). یک توصیه واضح در این مورد است که چطور از شبکه برای تحقیق همراه با لینک هایی به راهنماهای پایه و موتورهای جستجو، استفاده کنیم.
• در اینجا الگو اینست که از دانش آموز درخواست شود سوالی بپرسد و سپس منتظر جواب باشد. تنها سوالات حقیقی کوتاه حمایت می شوند. مشکلات تحقیقی بلندتر معمولا در نظر گرفته نمی شوند.معمولا تنها جواب داده می شود بدون تلاش برای توضیح اینکه، کاربر سپس باید چه کاری انجام دهد.
• اين وب سايت براي كمك به دانشجويان توسعه پيدا كرد با استفاده از منابع كتابخانه و كتابخانه دانشگاهي،دانشگاه آلباني.زمانيكه شما به آموزش كامل نياز داريد شما قادر خواهيد بود:
1-منابع مناسب را براي تحقيق تان انتخاب كنيد.
2-به طور موثر از فهرست آنلاين كتابخانه ها استفاده كنيد.
3-انتخاب پايگاه اطلاعاتي كه بهترين اطلاعات براي نياز شما فراهم كند.
4-جستجو موفقيت آميز پايگاه اطلاعاتي

خودآموزان چگونه کار می کنند؟
شیوه های فراوانی وجود دارد، اما به طور کلی روش بسیار شبیه به روش سایت های کتابخانه ای و تجاری است. اول، یک فهرست موضوع و زیربخش ها به کاربر داده می شود تا سوال رامحدود کند. دوم، از دانش آموز خواسته می شود در حوزه ی موضوع سوالی مطرح کند که شاید با محدودیت هایی مثل تاریخ، کشور، زبان و غیره محدودتر شود.
سوم، یکی از سه مورد پیشنهاد می شود: الف) دانش آموز باید به" آرشیو" یا به "سوالاتی که اغلب پرسیده شده" رجوع کند تا ببیند آیا سوال وی پیشتر جواب داده شده است. ب) اغلب لینک هایی به دیگر منابع در وب ارائه شده اند که باید طبق نیاز کاربر باشد. پ) با شکست در یافتن یک جواب مناسب دانش آموز شاید به نقطه پایانی - پرسش از کارشناس- برسد.
روند معمول پرکردن یک فرم یا ایمیل آن لاین پرسش برای سایت مدرس است. جواب طی دو تا 10 روز از طریق ایمیل می آید. برخی سایت ها سریع تر و برخی آهسته تر هستند، اما در هیچ موردی جواب فوری وجود ندارد.

این سایت های خودآموز الکترونیکی چقدر خوب هستند؟
بستگی دارد. اگر حالتی از پرسش وجواب دادن به سوالات نوع مرجع آماده و سریع است، اینها خوب هستند. جواب ها گرایش به کوتاه بودن دارند و با نقل قول هایی حمایت می شوند. برعکس، اگر پرسش نیاز به جوابی بیش از 100 تا 150 لغت داشته باشد، سیستم تمایل به خرد کردن دارد. معمولا جواب به شکل منابع پیشنهادی برای جستجو می آید تا خود جواب.
اما اگر راه دیگری برای جستجو نباشد، سایت های آموزشی جواب را بیان می کنند. و برخی از آنها می توانند به ویژه وقتی مفید باشند که سوال به آرشیو سوالاتی محدود است که بارها پرسیده شده اند. سوال نمونه داده می شود و سپس جواب کوتاهی ارائه می شود. کاربر معمولی که میان چنین لیستی حرکت می کند شاید چیزی که می خواهد پیدا کند. اینجا بیشتر شبیه به جستجو میان یک دایره المعارف یا کتاب حقیقی سریع است. این کار زمان کمتری می گیرد و جواب ها معمولا قابل اطمینان هستند.
سایت های درسی، آموزشی
بهترین سایت های آموزشی کتابداری الکترونیکی غیر تجاری به قرار زیراست:
موسسه فناوری استیونز:
(http://k12science.ati.stevens-tech.edu/askanexpert.html ).
• به دو دلیل بهترین در گروه است. اول، لینک های بسیاری به کارشناسان و سایت های مرجع پیشنهاد می کند. دوم، فهرست خوبی از لینک هایی به صفحات دیگر " پرسش از کارشناس" دارد. در حالی که به طور خاص به دانش آموزان و معلمان در پایه های اولیه دبیرستان توصیه می شود، اما شاید تا حد زیادی توسط مسن تر ها استفاده شود. 9 حوزه ی وسیع موضوعی وجود دارد که هر کدام مملو از کارشناس است: علم و تکنولوژی، پزشکی و یهداشت، کار با رایانه و اینترنت،اقتصاد و تجارت، متخصصان،مشاوران شخصی و دانشگاهی ، مرجع کتابخانه، ادبیات، و فقط خارج از کنجکاوی. شخص حوزه ی موضوع مورد علاقه خود را پیدا می کند که اغلب بیشتر شکسته می شود و سپس یک سوال( معمولا نوع کوتاه و واقعی) از طریق فرم/ایمیل معمول برای کارشناس وارد می کند. طبق قانون نتیجه چند روز طول می کشد اما نسبتا خوب هستند.کارشناسان باید داوطلبان ، معلمان و کتابداران آموزش دیده باشند.

در سال 1870 تأسیس شده است. این مؤسسه اولین مؤسسه مختلط آموزشی است که برپژوهش و کارگشایی تمرکز دارد. استیونس جستجو بر مهندسی، علوم و مدیریت را بر عهده دارد. سه مدرسه و یک کالج از این مسئولیت ها حمایت می کنند.

The Charles V. Schaefer, Jr. School of Engineering and Science
The Wesley J. Howe School of Technology Management
The School of Systems and Enterprises
The College of Arts and Letters

Ipl,ipl2:
• سوالی در مرکز مرجع ipl بپرسید. کتابخانه عمومی اینترنت(www.ipl.org.ref.que ) در اینجا کارشناس یک کتابدار داوطلب است که در کتابخانه عمومی اینترنتی میشیگان کار می کند. این شیوه از روال کار کتابخانه استاندارد عمومی و دانشگاهی پیروی می کند. "از فرم مرجع استفاده کنید و فرمی را با اطلاعاتی درباره ی سوال خود پر کنید.
• " نکته: شاید سوال پذیرفته یا رد شود. جواب ها طی یک یا دو روز داده می شوند، یا " احتمالا یک هفته، اگر که سوال سخت تری باشد." واکنش دوباره خاص خود است: "اگر سوال خاصی پرسیده اید، یک جواب واقعی و خلاصه دریافت می کنید، یا اگر موضوع مورد علاقه ی وسیع تری دارید، فهرست کوتاهی از منابعی را دریافت می کنید که می توانید برای جستجوی بیشتر موضوع خود استفاده کنید.این منابع عمدتا مرتبط به اینترنت هستند،اما شاید دارای منابع کتابخانه سنتی نیز باشند."
درباره ipl,ipl2 :
کتابخانه عمومی اینترنت(ipl , ipl2) یک وب سایت غیرانتفایی بزرگ دانش آموزی در دانشگاه درکسل است. بازدیدکنندگان می تونند یک سوال مرجع بپرسند. مجموعه متشکل از کتابداران داوطلب و دانشجوهای کارشناسی در رشته کتابداری و اطلاع رسانی است که به پرسش ها پاسخ می دهند. Ipl در 17مارچ 1995 تأسیس شد.ipl در مدرسه اطلاعات میشیگان پایه گذاری شد .
تقریبا تنها دانش آموزان مدرسه اطلاعات میشیگان محتوای آن را به وجود می اورند .آنها همچین پاسخ سوال های مرجع را مدیریت می کنند.
Ipl2 شکل جدید کتابخانه عمومی اینترنت است که نتیجه ادغام نمایه اینترنتی کتابداران می باشد . قبلا توسط گروه کتابداری کالیفا اداره می شده است. این پروزه منجربه تغییر Ipl2به وب سایتی جدید شده است.

تالار سخنرانی جهان:
www.utexas.edu/world/lecture
که توسط دانشگاه تگزاس پشتیبانی می شود که " حاوی لینک هایی به صفحات ایجاد شده ی مبتنی بر حقیقت در سراسر جهان است که از وب استفاده می کنند تا مطالب کلاس را ارائه دهند...برنامه درسی رشته، وظایف، نکات سخنرانی، آزمایشات، تقویم های کلاسی، کتاب های متنی چند رسانه ای و غیره را در آن پیدا خواهید کرد." منوی نزدیک به 100 موضوع (از محاسبه و کشاورزی تا مطالعات زنان) وجود دارد. یک کلیک روی موس و تعداد احتمالات طبق " تاریخ " وجود دارند. اولین مدخل در اینجا خاص خود است؛ " تاریخ آمریکا : جنگ داخلی تا امروز " . نکات عمده و خلاصه هر سخنرانی ... پروفسور استنکی کی. شولتز، دانشگاه ویسکونسین- مدیسون. کلینیک دیگر و مدخل پروفسور شولتز به طور کامل داده می شود. لینک ها به نخستین رشته های دانشگاهی در ایالات متحده با تعداد کمی از انگلستان و دیگر کشورها هستند. میزان مطالب مورد استفاده برای یک بیگانه از نکات گسترده برای رئوس مطالب، متفاوت است. سایتی هم برای معلمان و هم دانش آموزان. شاید دومی از سایت استفاده کند تا حداقل در اغلب موارد ، رئوس کلی موضوعات گسترده و همچنین محدود را به خوبی مورد توجه قرار دهد. نکته: تالار سخنرانی با لینک هایی به سرورهای وب در دانشگاه ها و کالج های منطقه ای در ایالات متحده پایان می یابد که به خوبی در سایت های k-12 مستقر هستند

تاریخچه
• درسال 1993 در7 ژانویه تیم وب قسمت وب دانشگاه را پایه گذاری کرد و در سال 1994 تالار سخنرانی جهانی به عنوان محتوی وب ایجاد شد در این سال ریچارد مندز(Richard Mendez) با پایه گذاری مدیر شبکه دانشگاه تگزاس, برای استفاده آموزشی در جهان ,وب دانشگاه تگزاس را به اجرا در می آورد .رشته های درسی تحت 22 طبقه موضوعی از زیست شناسی تامهندسی هسته ای فهرست می شود . در سال 1995 مارتا مورگان ویراستار و سرپرست تالار سخنرانی جهانی می شود و در سال 1998 ویراستار انجمن گری گرین (GARY GREEN) به تالار سخنرانی جهانی ملحق می شود . در سال 2001 مرکز تکنولوژی های آموزشی به عنوان سرپرست و طراح تالار سخنرانی جهانی شناخته می شود .

این تالار به عنوان سایت هفته بوسیله میز مرجع در 20 فوریه 2000 انتخاب شده و در 27 مارس 2000 تحت نام تحقیق دانشگاهی فهرست شده است . وبه عنوان سایت مرجع ماه در ژانویه 2000 توسط library spotانتخاب شده است .در دسامبر 1999 به عنوان سایت top منتخب شده است ودر همین سال به عنوان یکی از 40 لینک top آلتاویستا در دسته بندی های آموزش آن لاین قرار گرفت.
سایت های تجاری آموزشی:
مشورت کارشناس محدود به کتابخانه ها نیست . شرکت ها اکنون با شناسایی سود بالقوه، خدمات مشابهی را ارائه می دهند.
این سایت ها معمولا رایگان هستند... حداقل تا این لحظه جایی که شاید اسناد مورد نیاز باشند شاید هزینه ای باشد یا نباشد. تبلیغ و امید به روش های آینده کسب سود، سایت های تجاری آموزشی را یک شغل در حال ترقی ساخته است.
مشکلاتی وجود دارند. مدرسان تجاری چقدر قابل اعتماد هستند؟ معمولا کتابخانه ها قابل اعتماداند. همیشه درست نیست که وقتی شخصی سؤالی مطرح می کند عقیده واقعی درباره شرایط لازم سایت ویا شخصی که جواب می دهد، ندارد. بهترین سایت ها این امر را نادیده می گیرند. مسئله دیگر اینست که شخص با چه سرعتی جواب را دریافت می کند. اگر سؤال ساده ای باشد شاید چند دقیقه باشد، اما اگر پیچیده باشد ، می تواند زمان برباشد. و در حقیقت، شاید دانش آموز هرگز جوابی دریافت نکند. اگر چه به عدالت بگوییم حداقل برخی اوقات یک مدرس تجاری سریع تر از یک سایت کتابخانه ای زیاد کار کرده ، باشد.
کتابداران می توانند با مطالعه نکات خوب و بد عملیات تجاری ، بیشتر درباره تنظیم سایت های آموزشی خودشان یاد بگیرند
ابیوز= Abuzz :(www.abuzz.com)
وب سایت نیویورک تایمز است و هم از مسیرهای استاندارد و هم کمی خاص پیروی می کند. یک " شبکه دانش" دوره ای، یک روش گروه به گروه، فرد به فرد، جواب دادن سؤالات و سهیم شدن " دانش خود به دیگر اعضای ABUZZ " است. روش گروهی ملحق شدن به یک " چرخه" (زندگی، خبر ، تفریح،کار و غیره) است که فرد می تواند سوالاتی را بپرسد که توسط اعضای چرخه جواب داده می شوند. افراد سوالات را از طریق ایمیل مطرح می کنند. جواب ها نیز به همین طریق داده می شوند. افراد شرکت کننده چه کسانی هستند؟ پشتیبان گزارش می دهد"آنها کارشناس نیستند. آنها حتی وجهی دریافت نمی کنند. آنها افراد تحصیل کرده، باهوش، متعصب هستند. آنها از پروفسور تا والدین تا... رازک چین های بار به صف می شوند." ارائی ی این اجتماع مردمی که می خواهند به طور رایگان اطلاعات را به شراکت بگذارند سبب می شود به نظر بیاید که احتمالا جواب ها چقدر با ارزش هستند. ابتدا در اواسط 2000 آن لاین شد، ارزیابی آن بسیار زود است، اگر چه اگر یک روش خاص دستیابی به اطلاعات را پیشنهاد نمی کند حداقل یک رویکرد ساختاری جدید را بیان می کند.
Abuzz یک شبکه علمی است که از ایمیل و وب استفاده می کند تاشما را به افراد اطلاعات و نقطه نظراتی که برای شما آشکارند وصل کند . شما می توانید در این سایت درمورد موضوع مورد علاقه خود به بحث بپردازید و دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید .این سایت حدود 50 محدوده موضوعی موسوم به categoriesدارد به نام : network , teaching, the web , autos, win, … وقتی یک سوال مطرح می شود یا بحثی شروع می شود abuzz آنرا به اعضا یی که پاسخ را می دانند می فرستد پاسخ از طریق ایمیل داده می شود .
هر ایمیل شامل پاسخ به سوال به اضافه لینکی که شما رابه سایتabuzz می برد می باشد، جایی که شما بتوانید تمام سوالات و پاسخ ها را به صورت آن لاین ببینید .درمورد سوالات حدود 60 درصد ,پاسخ خود را به مدت 4 ساعت دریافت می کنند و حدود 30 درصد سوالات به مدت یک ساعت پاسخ ها را دریافت می کنند و کمتر از ده درصد بدون جواب می مانند .
وقتی شما یک نظریه منتشر می کنید به شکل بورد اعلانات روی سایت برای همه اعضا پست می شود که می توانند آنرا ببینند بنابراین در این مواقع یادداشت ایمیل وجود ندارد و پاسخ های جدید به نظریات خود را فقط بر روی صفحه my abuzz خودتان دریافت می کنید برعکس موقعی که سوالی را می پرسید و بحثی را آغاز می کنید که از طریق ایمیل انجام می شود .

Abuzz یک سایت رایگان است و با سایت های پولی که برای پاسخ از کارشناس هزینه درخواست می کنند فرق دارد و مکمل نیویورک تایمز دیجیتال است و توسط این شرکت حمایت می شودو حقوق افراد را در همه وقت برای شارژهزینه دستیابی به خدمات محفوظ می دارد بنابراین هیچ هزینه ای برای دستیابی به خدمات نمی دهید مگر اینکه سایت توافق شما را برای پرداخت هزینه بدست آورد هرگاه سایت نیاز به دستمزد برای خدماتی که اکنون رایگان است داشته باشد یادداشت درخواست هزینه به شما داده می شود و فرصت برای لغو کردن accountقبل از اینکه چنین هزینه هایی تحمیل شود وجود دارد .
Ask me از من بپرس: www.askme.com:
موضوعات فرعی بسیاری به خواننده عرضه می شود و معمولا به بخش هایی تقسیم می شوند تا نیازهای دانش آموز متوسط یا غیرحرفه ای را برآورده کنند. شیوه دیگر استفاده از جستجوی لغت کلیدی برای یافتن حوزه موضوع و کارشناس است. (نکته: سایتی است که در آن اطلاعات کامل درباره ی شخصی که قصد جواب دادن به سوال را دارد، ارائه می شود. اغلب ماهر یا بسیار ماهر هستند.) اگر سوال سخت باشد شاید کاربر درخواست زیربخش ها را کند و ، بله،َ کارشناس دیگری وارد میدان می شود تاجواب را پیدا کند. نکته، همچنین اغلب یک راه میانبر برای بازگشت به آرشیو وجود دارد که شاید سوال مشابهی بیان شده و جواب داده شده باشد. در کل زمان واکنش نسبتا سریع است- ساعت ها تا چندین روز. از کاربر درخواست می شود در زمانی که کارشناس نمی تواند به جواب دهد، به سایت اطلاع دهد.
ASKME.COM یک سایت آموزشی است که بوسیله مدیران ارشد شرکت مایکروسافت سابق پایه گذاری شد با حدود صد هزار کارشناس که به سوالات افراد بدون درخواست هزینه پاسخ می دهند این سایت بیشتر از دو هزار طبقه موضوعی دارد از باغبانی گرفته تا سرمایه گذاری و موضوعات ورزشی و... با اضافه کردن خدمات پرسش و پاسخ تعامل freescholorship.com
قادر است به دانش آموزان و خانواده ها حتی در مورد موضوعات مربوط به آموزشی خدمات ارائه دهند کسانی که reescholorship.comرا می بینند می توانند سوالات خود را از کارشناسان ASKME.COM به طور مستقیم از سایت freescholorship.com بپرسند کاربران این سایت می توانند به راحتی بر روی ask an expertکلیک کنند؛ بعد یک طبقه موضوعی و کارشناس راانتخاب کنند و سوال را تایپ کنند پاسخ همراه با ایمیل ارسال می گردد .این سایت دستیابی به هزاران کارشناس آموزگار مشاور و حتی برنامه ریزان مالی راکه می خواهند در فرایند تصمیم گیری مساعدت کنند می دهد . بیشتر از 25 شرکت اینترنتی دیگر برای قدرتمند کردن وب سایت هایشان به شبکه ASKME.COM پیوسته اند مثل :
GO2NET
ENCYCLOPEDIA.COM
GAMEZON.COM
AUTOWORLD.COM
HARDWARE.COM
Learn2 (www.learn2.com ):
این سایت به این دلیل با دیگر سایت های آموزشی متفاوت است که بیشتر تمرکز روی جواب به سوالات "چطور آنرا انجام دهم" است. همه چیز از تعمییر ماشین تا ساخت انباری را پوشش می دهد، یعنی سوالات مرجع بیشتر آماده که هر کدام و هر روز در در کتابخانه ها شنیده می شوند. محدودیت ها بسته به چیزی است که دردسترس است، و وقتی گستره وسیع است هیچ چیز دز اینجا پیدا نمی شود. اما وقتی جوابی کشف می شود، دقیق، کامل و با درک آسان است. نکته: این سایت برای کتابخانه ای با موجودی محدود کتاب ، نشریات ادواری یا منابع آن لاین برای این نوع سوال، فوق العاده می باشد.
یک سایت تجاری آموزشی است که به عنوان یک جامعه یادگیری و تبادل دانش جهانی در ایالت امریکا ایجاد شده شامل دوره های درسی می باشد در زمینه های موضوعی متفاوت همراه با مهارت هایی که افراد برای پیشرفت حرفه شان می آموزند این سایت کارشناسان خبره ای دارد که این دوره ها را برگزار می کنند کاربر می تواند عضو این سایت شود بعد با انتخاب دوره مورد نظر با پرداخت هزینه درخواست شده در آن دوره شرکت کند و مدرک بگیرد این دوره ها به شما می آموزند که چگونه مانند یک حرفه ای کار کنید . کارشناسان این سایت عبارتند از :
LEARN2, ELEMENT K, MINDLEADERS, WOLTERS KLUMER

در آموزش مایکروسافت ونرم افزار ویندوز مهارت های شغلی آموزش فروش ارتباطات فنون نگارش موضوعات منابع بشری و غیره تخصص دارد .
ELEMENT K سازمانها را قادر می سازد که کارمندان خود را توسعه دهند شرکاء خود راحمایت کنند و به مشتریان خود آموزش دهند .
LEARN .COM با شراکت MINDLEADERS مجموعه ای از دروس یادگیری آن لاین را برای مشتریانش مهیا می کند که شاملIT , NETWORKING, HEALTHCARE, BUSINESS SKILL می شود .
ویرایش شخصی LEARN.COM دستیابی به بزرگترین کتابخانه دوره های درسی جهان شامل : نرم افزار فروش ارتباطات و محتوی دروسی که توسط اعظائ ایجاد شده همچنین پذیرش و ادامه دروس آموزشی در زمینه هایی از قبیل پرستاری تدریس و حسابداری را ارائه می دهد و به فرد این امکان را می دهد که توانایی خود را به یک نمره مهارتی درجه بندی شده تبدیل کند که هر درجه و نمره بیانگر مهارت فرد و دانش او در آن مقطع شغلی است .اگر کاربر خارج از امریکا قرار دارد باید آگاه باشد که هرگونه اطلاعاتی که به این سایت می فرستد در ایالت متحده جمع آوری می گردد و افراد برای استفاده از خدمات این وب سایت یا دادن اطلاعات به این وب سایت باید به این انتقال راضی باشند . این سایت برای افراد زیر 13 سال خدمات ارائه نمی دهد .
منابع و مأخذ:
1. خودآموزهای الکترونیکی.بازیابی 10فروردین 1389،از
http://www.itdevelopmteam.com
2. What’s an electronic tutor. Retrieved 25 may 2010, from:
http://www.wiki.answer.en.com
Tutors. Retrieved 25 may 2010, from: .3
http://www.wikipedia.en.com
4. http://www. Library.albany.edu
5. http:// www.ipl.org
6. http:// www.stevens.edu
7. http://www.webhost.utexas.edu
8. http://www.askmehelpdesk.com
9. http://www.abuzzfar.com
10. http://www.mylearn.com

 
 
بر گرفته از  نشر کتابدار - مجله کتابدار

 

 

 





نظرات کاربران

کاربر گرامی
پیام شما بعد از تایید مدیریت در این صفحه نمایش داده خواهد شد

نام*

پست الکترونیکی*

نظر*

: عبارت زیر را وارد کنید*


CAPTCHA

تبلیغات